van Bach tot Milhaud

zaterdag 15 augustus 17.00

KLIK HIER OM TE RESERVEREN nog 8 plaatsen beschikbaar

Nadat Maartje Rosmulder vorig jaar een try-out concert speelde in de Trinitatiskapel voor haar toelating aan het Utrechts conservatorium, keert zij dit jaar samen met Caecilia Boschman terug met een gevarieerd programma. Tot slot zal haar moeder aansluiten bij een trio voor viool, klarinet en piano waarmee het concert op swingende wijze wordt afgesloten.

Programma

J.S. Bach (1685-1750) – Uit de tweede partita, Allemande
Bach voltooide zijn zes sonates en partita’s voor viool solo rond 1720. De stukken zijn stuk voor stuk hoogtepunten uit het vioolrepertoire. Maartje zal voor u het eerste deel uit de tweede partita spelen: de allemande.

E. Elgar (1857-1934) – Chanson de matin en Chanson de nuit
Toen Elgar deze stukken uit 1888 voor een appel en een ei verkocht aan een uitgever, hoopte hij op grote inkomsten wanneer de muziek eenmaal gepubliceerd zou zijn. Hij had er echter niet verder naast kunnen zitten: niet hij, maar de uitgever verdiende flink aan de twee mooie en elegante stukken, die vaak samen als compleet stuk worden uitgevoerd. Elgar heeft beide stukken ook zeer succesvol gearrangeerd voor orkest, waarmee ze geliefde werken werden voor (jeugd)orkesten. 

L. Janácek (1854-1928) – Vioolsonate
Leos Janacek is vooral bekend geworden door zijn orkestwerken en opera’s, zoals Taras Bulba en Het Sluwe Vosje. Ook zijn twee strijkkwartetten, de Kreutzersonate en ‘Intieme brieven’ zijn geliefd. De vioolsonate componeerde hij in 1914, in een periode waarin hij veel kamermuziek schreef. Zoals in veel van zijn werken is de invloed van de volksmuziek uit zijn geboortestreek Moravië hoorbaar.

D. Milhaud (1892-1974) – Suite voor viool, klarinet en piano
De Franse componist Darius Milhaud was een zeer productief componist, die een deel van zijn leven in de Verenigde Staten woonde en werkte. Ook bezocht hij Brazilie. Later gaf hij compositielessen in Parijs en in Oakland (Californië). Tot zijn leerlingen behoorden  de jazzmusicus Dave Brubeck, de minimalist Steve Reich, de Duitser Karlheinz Stockhausen en de Griek Iannis Xenakis. De Suite voor viool, klarinet en piano (1936) laat veel van de invloeden die Milhaud in zijn werkzame leven heeft opgedaan horen. Polytonaliteit, jazz, Latijns-Amerikaanse invloeden…. Het werk is daarmee een levendig en plezierig in het gehoor liggend stuk.

Maartje Rosmulder (viool) studeert aan het Utrechts conservatorium bij Chris Duindam. Ze speelt in veel verschillende ensembles en orkesten, waaronder het Utrechtsch Studenten Concert. Ook studeert ze muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht.

Caecilia Boschman (piano) is werkzaam als pianist en dirigent bij diverse koren. Daarnaast geeft ze regelmatig kamermuziekconcerten en speelt in muziektheatervoorstellingen van o.m. Pocket Opera.

Thea Rosmulder (klarinet) is een flexibele en veelzijdige speler met een groot netwerk van ensembles en orkesten waar zij in optreedt. Zij speelt met Caecilia Boschman en Karin Dolman in het Pelgrim Trio en is ook de moeder van Maartje.

KLIK HIER OM TE RESERVEREN