Terzet

zaterdag 25 juli 19.30

KLIK HIER OM TE RESERVEREN

Terzet is een muziekstuk voor drie muzikanten. De zussen Ovcharova, beiden violist, spelen samen met Emlyn Stam. Voor de hand was geweest wanneer ze het beroemde Terzet van Dvorak hadden gespeeld, maar ze komen met twee grote virtuoze stukken naar Dordrecht. En wel van de Belgische componist Ysaÿe en de Hongaarse Kodály!

Programma

Eugène Ysaÿe (1858-1931) Trio Le Londres (1914-16)
Poco Maestoso
Allegretto poco Lento
Allegro con Brio

Eugène-Auguste Ysaÿe  was een Belgische violist en componist. Hij wordt beschouwd als een van de grootste violisten van zijn tijd. Als spil van de Franco-Belgische vioolschool oefende hij grote invloed uit op een hele generatie van vioolsolisten. Hij bouwde daarnaast een carrière op als dirigent in Europa en de Verenigde Staten. Hij verrijkte het vioolrepertoire door eigen composities, waaronder een beroemd geworden reeks sonates voor vioolsolo, maar ook doordat vele componisten muziek voor hem schreven, onder wie César Franck, Gabriel Fauré, Camille Saint-Saëns en Claude Debussy.
zijn Trio ‘Le Londres’ was eigenlijk een sonata geschreven voor zijn studente Koningen Elisabeth van België voor twee violen. Het was technisch zo’n technisch veeleisend stuk dat hij het bewerkte voor 2 violen en altviool. Voor deze nieuwe editie reconstrueerde Nandort Szederkenyi het werk op basis van een kopie van het manuscript omdat het deels bij een brand in 1927 verloren was gegaan.

Zoltán Kodály (1882-1967) Serenade op. 12 (1919/20)
Allegramente
Lento, ma non troppo
Vivo

De Hongaarse componist Zoltán Kodály wordt samen met Bela Bartok tot één van de beroemdste Hongaarse componisten gerekend. Naast componist was Kodály ook Etnomusicoloog. Mooi woord maar hij deed eigenlijk hetzelfde als Bartok, hij onderzocht de muziek in zijn culturele context. De volksmuziek, en bij Kodály duidelijk ook de meer zigeuner volksmuziek. speelt een grote rol in de composities.
De Serenade schreef hij vlak na zijn tweede strijkkwartet. Het stuk kreeg zijn internationale bekendheid in 1922 toen het werd gespeeld voor het Hindemith trio met Paul Hindemith zelf op een internationaal kamermuziek festival in Salzburg.
Bela Bartok was erg onder de indruk van het stuk. “This composition,” schreef hij, “is a genuine, modern product of Hungarian culture. It is extraordinarily rich in melodies with exotic characteristics influenced by the strong rubato of old peasant music.”

Rada Ovcharova (geb.1986, Sofia, Bulgarije) is actief als kamermusicus en treedt regelmatig door heel Nederland en Europa op. Zij heeft talloze opnames voor radio en televisie gemaakt in zowel Nederland als Bulgarije. Zij verscheen als soliste bij het Nationaal Jeugd Orkest van Bulgarije en het Delft Symfonie Orkest. 
Ze is sinds 2009 lid van het New European Ensemble waarmee ze hedendaagse muziek uitvoert en samenwerkt met componisten waaronder Kaija Saariaho en Magnus Lindberg. Ze speelde op bij verschillende festivals waaronder het Grachtenfestival Amsterdam (NL), International Chamber Music Festival (Utrecht), Music and Art Around (SE), Festival Dag in de Branding (NL) en Shanghai New Music Week (Chinas) 
Rada is ook violiste van Ysaÿe Strijktrio waarmee ze twee cd’s heeft opgenomen, uitgebracht op de DRC label.
Rada Ovcharova won verschillende concoursen waaronder de tweede en vervolgens de eerste prijs bij het internationaal concours “Young Music Talents” (Sofia). Zij is lid van het Ysaÿe Trio en het New European Ensemble waarmee ze talloze concerten in zowel binnen en buitenland geeft.
Rada Ovcharova kreeg een bijzondere beurs van de Labberté-Hoedemaker Fonds om in Nederland te studeren. Zij voltooide haar Bachelor opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam en haar Master opleiding bij het Rotterdams Conservatorium. Zij studeerde bij Thomas Brandis, Phillipe Graffin, Istvan Parkanyi, György Pauk en Gordan Nikolic. Rada Ovcharova speelt op een viool uit 1791 van Andreas Gisalberti.

De Bulgaarse violiste Rossitza Ovtcharova begon haar muzikale opleiding in haar geboorte stad Sofia waar ze de Nationale Muziek school met excellente resultaten afrondde en het Nationale Diploma voor ”Bijzondere culturele prestaties” van het Ministerie voor Onderwijs en Cultuur kreeg. 
Vervolgens studeerde zij aan de conservatoria van Wenen, Groningen, Den Haag en Amsterdam, waar ze haar Master diploma behaalde. 
In 2000 en 2001 nam Rossitza deel aan het programma “Excellerende Jonge Musici” gesponsord door de Ministerie van Onderwijs en Cultuur in Nederland. 
Naast haar werkzaamheden als remplaçant bij het Nederlands Filharmonisch Orkest, Camerata Amsterdam, het Residentie Orkest en de New European Ensemble, is Rossitza met verschillende kamermuziek ensembles regelmatig op veel podia in Nederland, Italië, Zweden, Frankrijk en Bulgarije te beluisteren.
In 2019 was ze de oprichter van het interdisciplinaire, culturele Amersfoortse initiatief- “JeKunst”.
Ook was zij  de artistieke leider van het “Festival van de viool”, die voor het eerst in Amersfoort plaats vond  op 3 november 2019.

Altviolist Emlyn Stam is actief als kamermusicus en solist en treedt op door heel Nederland, Europa en daarbuiten. Hij is sinds 2014 artistiek leider van het New European Ensemble een internationaal ensemble voor hedendaagse en 20e eeuwse muziek. Verder speelt hij regelmatig concerten als lid van het Ysaÿe Trio. De eerste cd van het trio verscheen in 2013 op de DRC label en een tweede CD met pianiste Hanna Shybayeva kwam in 2015 uit. 
In 2019 behaalde hij zijn doctoraat bij de Universiteit Leiden voor een artistiek onderzoek naar historische geluidsopnames en het toepassen van deze speelstijl in hedendaagse uitvoeringen. 
Emlyn heeft vele concerten voor de Nederlandse radio en televisie gespeeld. Hij was solist bij het Amsterdam Symphony Orchestra, Orquestra d’Espinho en het Schönberg Ensemble. Hij treed vaak op bij diverse festivals waaronder het Kuhmo Festival in Finland, Sound of Stockhom, Connect Festival, Giverny Chamber Music Festival, Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en het Grachtenfestival. 
Hij heeft zeven jaar als plaatsvervangend aanvoerder altviool bij het Residentie Orkest in Den Haag gewerkt. Hij werkte als gast-aanvoerder bij Philharmonia Orchestra, BBC Welsh National Orchestra, Philharmonie Zuidnederland en Opera de Toulon. Als docent wordt Emlyn regelmatig gevraagd voor lessen en masterclasses voor altviool en kamermuziek.  Hij gaf lessen aan conservatoria in Nederland, Estland en China. 
Emlyn voltooide in 2006 zijn Bacheloropleiding aan het Koninklijk Conservatorium en in September 2008 zijn Masteropleiding bij ditzelfde instituut. Hij studeerde bij Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn. Hij heeft masterclasses gevolgd bij Pinchas Zukerman, Michael Tree, Yuri Bashmet, Tabea Zimmerman en Kim Kashkashian. 

KLIK HIER OM TE RESERVEREN