Rotterdams Viola Ensemble

zaterdag 29 augustus 2020 17.00

KLIK HIER OM TE RESERVEREN

Het Rotterdams Viola ensemble is enthousiast begonnen na de Corona lockdown zodra Codarts, waar ze allemaal studeren, weer haar deuren opende.

Judith Souman is een masterstudent aan Codarts Rotterdam waar ze studeert bij Karin Dolman. Ze is geboren in Nederland, maar op haar 8ste geëmigreerd naar Canada, waar ze haar Bachelor studie heeft gedaan aan de Wilfrid Laurier University met Christine Vlajk van het Penderecki String Quartet.

Anabel Avendaño studeert momenteel Bachelor Klassieke Altviool aan Codarts Rotterdam bij Roman Spitzer. Ze komt uit Venezuela waar ze haar muzikale opleiding begon in het El Sistema-programma, later vervolgde ze haar opleiding aan de muziekschool Mozarteum Caracas.

Wilker Paredes is een Venezolaanse musicus die in de klassieke muziekwereld terechtkwam via het bekende sociaal-educatieve programma “El Sistema”. Hij speelde in verschillende jeugdorkesten en kamermuziekensambles. Hij studeerde aan het nationale conservatorium van Venezuela en de muziekschool Mozarteum Caracas. Tegenwoordig is hij tweedejaars student aan Codarts Rotterdam.

Lea van der Heijden speelde voor het eerst samen op negenjarige leeftijd bij de ensembles van Stichting Arcato, geleidt door Petra Westra. Daar raakte ze zo geïnspireerd dat ze later o.a. ook bij het JeugdOrkest Nederland kwam. Nu zit ze in het tweede jaar van Codarts Rotterdam waar ze studeert bij Roman Spitzer. 

Zij gaan voor u spelen:

G. Ph. TelemannConcerto voor vier violen no. 1
Largo
Allegro
Adagio
Vivace

M. von Weinzierl – Nachtstück op. 34

K. D. von DittersdorfNotturno in D for 4 violas
Adagio
Menuetto – Trio
Fuga

J. WhittakerA Modal March

H. Purcell – Chacony

P. WarlockCapriol Suite for viola ensemble
Basse-Danse
Pavane
Tordion
Bransles
Pieds-en-l’air
Mattachins 

Georg Philipp Telemann (1681-1767) was een van de bekendste Duitse componisten uit de barokperiode. De concerto’s voor 4 altviolen (oorspronkelijk voor 4 violen) behoren tot ongeveer 80 overgebleven werken zonder basso continuo en ze zijn geschreven in een periode waarin Telemann niet alleen veel kamermuziek componeerde, maar hij zijn werken ook zelf op de viool speelde.

Max von Weinzierl was een Oostenrijkse componist die van 1841-1898 leefde. Omdat altviool kwartetten niet veel voorkomen had hij dit Nachtstück zo geschreven dat het ook door een traditioneel strijkkwartet kan worden gespeeld.

Karl Ditters von Dittersdorf (1739-1799) was een Oostenrijkse componist uit de tijd van Haydn en Mozart met wie hij beide bevriend was. Ervan uitgaande dat u nog nooit van Dittersdorf had gehoord is hij het tegenovergestelde van veel kunstenaars die u waarschijnlijk bewonderd. Hij was namelijk heel erg bekend en succesvol tijdens zijn leven maar daarna is hij een beetje in de vergetelheid geraakt. Dittersdorf werd zelfs in de adel verheven vanwege zijn verdiensten. 

De Notturno die wij nu voor u gaan spelen, is origineel geschreven voor vier dwarsfluiten.

John Whittaker is een hedendaagse Britse componist. Hij schrijft vooral binnen de traditie van de Engelse muziek van de 20e eeuw en daarbij is hij vooral beïnvloedt door Vaughan Williams. ‘A Modal March’ is geschreven voor het altviool congres van 2018 in Rotterdam. 

Henry Purcell was een Engelse componist, hij leefde van 1659 tot 1695. Hij was een van de eerste en beste componisten die naam maakte met symfonisch repertoire. Rond zijn achttiende nam hij zijn eerste volwaardige baan als componist voor het Engelse hof ensemble, bekend als de Twenty-Four Violins, ter vervanging van Matthew Locke die in september 1677 was overleden. 

Tijdens deze aanstelling schrijft hij de chacony. Er is niet veel informatie over dit werk, zelfs niet waarom hij het “chacony” noemde in plaats van “chaconne”, de officiële naam voor een dergelijke compositie over een herhaalde baslijn. Dit is echter een geweldig voorbeeld van de beheersing van een traditie in ostinato-variaties, die in kracht toenemen met elke herhaling van de frasen.

De Capriol Suite werd door de Engelse componist Peter Warlock in 1926 geschreven. Het bestaat uit zes Renaissance dansen, gebaseerd op het ‘handbook of Renaissance dances’ van Thoinot Arbeau, maar in een duidelijk eigen stijl.