Musical tales from the past

vrijdag 13 augustus Rebecca Smit cello en Sebastiaan Oosthout piano
klik hier om te reserveren

Gabriel Fauré (1845-1924)                                   
– Elegie
– Sicilienne
– Après un rêve

Leoš Janáček (1854-1928)                                  
– Pohádka

Frédéric Chopin (1810-1849)                               
– 1e Ballade in g opus 23 (piano solo)
– Largo (uit: Sonate opus 65 voor cello en Piano)                       

Camille Saint-Saëns (1835-1921)                         
– le Cygne (uit: Carnaval des animaux)
– Allegro Appassionato opus 70

Celliste Rebecca Smit komt uit een muzikaal gezin van 7 kinderen en ontving op vierjarige leeftijd haar eerste pianolessen van haar moeder. Drie jaar later begon zij met cellospelen. Na haar eindexamen gymnasium studeerde zij aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht, waar zij de diploma’s Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus behaalde bij Marien van Staalen en Elias Arizcuren. Zij volgde ook internationale masterclasses bij Heinrich Schiff, Siegfried Palm, Johannes Goritzki en bij de wereldberoemde cellist Mstislav Rostropovich. Zij remplaceerde veelvuldig in diverse toonaangevende Nederlandse orkesten, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest en maakt op dit moment deel uit van het Radio Filharmonisch Orkest.

Zij heeft een grote passie voor kamermuziek en speelt / speelde in diverse bezettingen: zo maakte zij van 1994 tot 1998 deel uit van cello-octet Conjunto Ibérico (nu: Cello8ctet Amsterdam) waarmee zij op belangrijke nationale en internationale kamermuziekfestivals speelde, o.a. in Rusland, Noorwegen, Tsjechië, Italië, Frankrijk, Spanje en Mexico. Van 1998 tot 2020 speelde zij in het Doelenensemble, een ensemble dat zich toelegt op het uitvoeren van composities uit de 20e en 21e eeuw. Als soliste is zij regelmatig te horen geweest met diverse amateur- en studentenorkesten, o.a. met het Harmonieorkest van Peer (België) tijdens het WMC 2009 in Kerkrade. 

Rebecca heeft als cellodocente veel ervaring opgebouwd in haar eigen cellolespraktijk en geeft op dit moment ook celloles bij ‘Scholen in de Kunst’ in Amersfoort.

Rebecca speelt op een cello van Hilaire Darche, gebouwd in 1927.

Sebastiaan Oosthout is geboren in Nijmegen in het jaar 1966. Hij ontving zijn eerste pianolessen van zijn moeder. Later nam zijn vader het over. Op 16 jarige leeftijd gaf Sebastiaan zijn eerste openbare optreden met o.a. de Chaconne van Bach Busoni in zijn geboortestad Nijmegen. Vele concerten volgden. In 1989 verscheen zijn eerste CD met werken van ondermeer Liszt, Chopin, de Falla, Bach.

Begin jaren 90 is Sebastiaan gaan studeren aan het New Engeland Conservatory, Boston bij Patricia Zander. Na zijn studie keerde hij terug naar Nederland en werkte hij verder aan zijn carrière. Optredens in Rusland, Amerika en Duitsland volgde. Kamermuziek, solo recitals en optredens met orkest. Samen met de Amerikaanse pianiste Kimberly Harrison vormde hij een duo met als hoogtepunt punt het optreden in de Hermitage theaterzaal in St Petersburg.

In 2001 begon hij te werken als hoofvakdocent piano aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle. Daar kwam Sebastiaan in contact met dansgezelschap Introdans waarmee hij verschillende producties deed waaronder “De groene Tafel” van Kurt Jooss. Samen met violist Kolja Lessing treed hij regelmatig op in binnen- en buitenland.

Enkele jaren geleden verscheen de CD “Don’t push the piano around” met werken van Florian Wittenburg gespeeld door Sebastiaan. Deze productie werd door Christo Lelie in de vakpers lovend ontvangen.

Om zich verder te ontwikkelen is Sebastiaan zich recent gaan toeleggen op het spelen van Argentijnse tango muziek. Samen met zangeres Shireen Kaijadoe vormt hij het duo Revolver. Dit seizoen is hun muziektheater programma “Wachten op Piazzolla” in première gegaan.

Dit najaar zal wederom een CD verschijnen met daarop werken uit de Annees de Pelerinage van Frans Liszt.

Verder hoopt Sebastiaan ik het jaar 2021 samen met violist Kolja Lessing in de Villa Wylerberg (Beek-Ubbergen) een bijzonder project te realiseren rondom de muziek en invloeden van de componist Arnold Schoenberg. Dit naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van deze monumentale villa van architect  Otto Bartning en de rol die de muziek van Arnold Schoenberg heeft gespeeld in de historie van deze Villa.